Midsommar

Jag minns det som att jag i min barndom tyckte mig befinna mig mitt i sommaren, när midsommarafton uppenbarade sig. Mitt i sommaren – mitt i friheten.

Nu har den knappt och precis börjat. Sommaren.
Sommarregnet avslöjar.
Sommarregnet som överraskar. Som bryter igenom höga temperaturer.
Som gjorde den blöta jeansjackan tung, som gjorde lördagen tillsammans med Håkan oförglömlig. Som rullande åska.
Sommarregnet som hjälpte sandalerna skapa sår på fötterna när jag sprang hemåt i midsommarnatten.

Midsommar har aldrig firats mitt i sommaren. Det har aldrig varit lika mycket sommar bakom som framför.  Ändå minns jag det som så.
Det var på den tiden då sommaren var lång. Aldrig kort.
Det var då jordgubbsmackor åts i månader och det inte regnade särskilt mycket.
Det var då det dracks Oboy varje dag och ingen bil körde på Ängsvägen så den var fri åt ”hoppa hage” och inlinesåkning.

Men nu vet jag. Sommaren är bara i startgroparna.
Nu vet jag att det är mer av sommaren kvar, än som passerat.
Ändå kommer den ta slut fortare nu än när jag inte hade en aning.

IMG_5362.JPG

Kommentera

