Från hopp till förtvivlan – och tillbaka

Det var fredag den 7 april. Jag lämnade med andan i halsen verkligheten i Stockholm, det höga tempot, alla måsten och nervkittlande planer. Jag stegade in på Arlanda, upp i luften och landade i ett regngrått Prag. Jag hade inte hunnit förbereda mig,  inte hunnit landa i att jag skulle landa i en ledig semesterhelg.  Men så fort vi satte oss på en italiensk restaurang, beställde in en ytterst beige tjeckisk specialitet och skålade i billig öl så kände vi oss så harmoniska över att vi var där. Tillsammans.

Sedan kom det första skräcksamtalet.

Strax därefter det andra. Min bror som vill försäkra sig om att vi kommit iväg.

Och sedan en rusande, men samtidigt förlamande känsla i hela kroppen. Vad hade hänt i vårt Stockholm?

Så många frågor. Så få svar.

Så dubbla känslor över att befinna oss så långt ifrån.

Vi kramade varandra och hade ständig kontakt med de våra, där hemma. Vi försattes i en overklig känsla som stannade hela helgen. Så påtagligt tagna av det som hänt. Så värmda av det stöd Stockholm och Sverige visade varandra. Ett behov av att ständigt prata om det och samtidigt få ta avstånd.

Det fanns ett behov av att suga ut allt det vackra Prag hade att erbjuda. Det natursköna. De arkitektoniska undren. Broarna, floden, husen, färgerna, torgen, historiken, stämningen, solen, glädjen. Varandra.  Vi fann ett lugn över att få vara där, tillsammans.

Och när vi landade i Stockholm igen var jag inte längre rädd eller arg. Jag kände mig rörd över vad jag såg. Blomhavet, snälla människor, unga som gamla som stod i rad för att få ge poliserna en tacksamhetens kram.

Kärlek vinner alltid. Det är det enda jag vet just nu.

 

Kommentera

