När dagen har andra planer för en

Den röda tråden denna vecka har varit ”tro inte att du vet”
På väldigt mycket gott, och en aning ont.

3 av 5 arbetsdagar har jag vaknat på morgonen i tron att jag ska göra en dags jobb för att sedan gå hem till de vanliga kvällsbestyren – men ack nej! Iversen har hastigt fått tänka om.

Dag 1. Elin – vill du gå på galapremiär av Bridget Jone’s baby – det är ikväll!!

Svar. Åh Ja.

Dag 2. Elin – Anna Ternheim är på Gröna Lund ikväll. Ska du inte gå?

Svar. Jo. Det ska jag faktiskt.

Dag 3. Elin – du ska ju intervjua Jonas Gardell nästa vecka – borde du inte gå och se hans show? i researchsyfte. Det är ikväll!

Svar Ja, absolut.

Detta är det kuliga med att inte ha en aning. Att man kan få avsluta fredagskvällen med en god vän och Jonas Gardell, fastän man trodde man skulle hem och värma en fryslåda till middag. Man kan, efter en intensiv dag få skratta hjärtligt till favoriten Bridget Jones, tillsammans med Stockholms kändisar, gratis Ben& Jerry och Amanda Törner. (Se Bridget! Hon är så bra!)

Men den här veckan har jag också fått jobba hårt med mina egna hjärnspöken och den negativa betoningen av ”tro inte att du vet”. Jag har försökt hantera känslor av otillräcklighet. Helt orationellt har jag varit elak mot mig själv – ”tro inte att du kan”. Fått tacklas med tankar av oduglighet. Utan logik och mening. Och jag vet att jag inte är ensam. Igår kväll satt jag och mina vänner över en hemlagad middag och pratade om hur elaka vi kan vara mot oss själva. Hur vår osäkerhet tar över, och gör de svårare för oss själva. Jag blir vansinnig på det!

VI MÅSTE SLUTA! NU!!!!

För det vore ju otroligt dumt att vet allt. Kunna allt. Det hade ju inte varit alls lika kul om jag vetat att hur Bridget Jone’s film slutar. Jag hade inte skrattat alls åt min upptinade middag, men desto mer med Jonas Gardell.
Det är ju för fasen en vinst att inte veta, få  uppleva och lära!

 

Kommentera

