Som dag och natt

Jag blir lika glad som rädd över hur känslostyrd jag är. Eller egentligen hur känslorna styr mig. För att inte tala om hur pass mycket yttre faktorer påverkar mig.

Ena kvällen kan jag bli vansinnig på att tvättstugan suger, tvättmaskinen lägger av mitt i en tvätt och torkskåpet gör allt annat än torkar min tvätt. Jag kan tycka synd om mig själv för att jag verkligen inte kan få till en bra köttfärssås, och bli frustrerad på en ömmande mage och en rastlöshet och otillräcklighet i kroppen.

Det där var igår.

Andra kvällen känner jag mig ganska bra. Jag känner mig tacksam för att jag får arbeta på med så fina människor, får jobba med så intressanta ämnen. Få bli tagen på allvar. Jag känner mig nöjd över mina val som jag vet gynnar mig själv. Som att ta en lång promenad i ett sensommar-Stockholm, äta varmrökt lax (som inte går att misslyckas med.) Läsa en intressant bok som ger en kedjereaktion av tankar – tankar jag kommer få ventilera med författaren. Jag har känslan av att jag växer. Tar mig framåt. Inga stora grejor.. men välbefinnande.

Det där är ikväll.

Skillnaden mellan mina kvällar är egentligen inte så stor – några peppande ord från kollegor (tänk vad lite boost kan göra, i precis rätt tillfälle), inställning, flyt och flow och säkert en massa annat tjafs som vi kan kalla dagsform.
Min mamma hade svårt att hänga med i svängarna då våra telefonsamtal var som dag och natt- men med bara just en natt emellan.

Livet ja. Det här är ju så igenkännbart att det knappast behöver nämnas. Men själva känslorna, de blir ju precis allt annat än tråkiga när de svänger efter minsta vindpust. Eller misslyckad köttfärssås.

One thought on “Som dag och natt

Kommentera

