Lillebror och hans sekatör.

Du kommer skratta sa han. Lillebror.
Han sa det när jag frågade om han blivit firad av sin fästmö, på sin födelsedag, strax efter jag sjungit ja må han leva i ultrafart.

-Kommer jag skratta? skrattade jag.

-Ja, du kommer skratta när jag säger vad jag fått, sa han.

-Jag har fått världens bästa sekatör! Den är skitvass!

Inte trodde jag att jag skulle få höra min lillebror vara exalterad över ett redskap som ska röja buskar i trädgården. Killen har inte ens en trädgård än.

Men det är en stor del till varför jag ser upp till honom.
För att han blir så jäkla glad över en sekatör. Att han vid 24 års ålder, vet vad som gör honom lugn och lycklig. Att han går sin egen väg. Att han vågar kasta gamla drömmar och följa nya – för att han formar sitt eget liv just som han vill.

Jag har sett min mamma använda en sekatör. Pappa också. Ett par gånger iallafall.
Mina föräldrar stenlade vår trädgård efter att vi vuxit ifrån uppblåsbara badbassänger och tog bort allt vad buskar heter när de blev för stora. De planterade palmer i stora krukor eftersom de skönt nog sköter sig själv. Nu kallar de Tivoliparken för sin trädgård, och den sköts av kommunen. Jag själv vet inte skillnaden på en hortensia och en pelargon. Typ. Vi får sätta vårt hopp till lillebror och hans sekatör.

Grattis igen, världens bästa lillebror. Jag kommer aldrig sluta se upp till dig.

img_1880

 

 

 

One thought on “Lillebror och hans sekatör.

Kommentera

