När Wizex från 1973 återförenades

Jag hann inte mer än bära upp väskorna i lägenheten förrän jag satt i mormors Clio på väg till Osby. Från Barcelona till Osby är det inte lå… jo, det är jättelångt! Både bildligt och bokstavligt.

I lilla Osby skulle dock något stort hända denna söndag i augusti. Något unikt. Något som aldrig hänt, och förmodligen aldrig kommer hända igen. Wizex anno 1973 skulle återförenas med Kikki Danielsson i spetsen. Alla sex, som var med i Wizex när det begav sig stod i söndags på samma scen och sjöng hitsen från de allra första skivorna. Ett par av medlemmarna, hade då inte stått på scen på över 30 år!

Jag, var givetvis inte med då, på det glada 70-talet. Och min far som spelat i Wizex i 27 år, var som den matematiskt skicklige kan räkna ut, inte heller med. Men både min mamma och pappa lyssnade på Wizex då – med Kikki och Tommy Stjernfeldt. Och så vitt jag förstått så var de ganska coola….Min mamma sa med glansiga ögon ”det här lyssnade vi på när vi skulle på disko”. Vad tusan det var för disko, är i skrivande stund fortfarande oklart.

Även om det av förklarliga skäl bankade ännu hårdare i min mammas hjärtegrop så kunde jag känna doften av den så fina nostalgin, som lagt sig över hela Osby. Det här var stort. Och visst är jag väl bekant med låtarna och åtminstone 70 procent av medlemmarna från denna tid. Konstigt vore ju annat. De närmare 3000 i publiken var det i allra högsta grad.Och då pappa fortfarande är kapellmästare i Wizex var han med och stöttade upp bakom sina tangenter – och jag njöt av att se hur det gamla Wizex fullkomligt njöt av att få spela tillsammans igen. Få stå inför en publik och leverera spelglädje i dess renaste form.

Kommentera

