Göteborgskärlek

I helgen fick jag äran att lära känna staden Göteborg något bättre. Jag har ju varit i GBG om och om igen i olika ärenden, så vi är väl bekanta. Men nu skulle man nästan kunna kalla oss vänner.  Tidigare har jag varit med föräldrarna på Liseberg och Universum och skolstartsshoppat i Nordstan. Jag har varit där i traditionsliknande form med mina vänner för att åka Balder och Flume-Ridern. Jag har varit där i egenskap av potentiell musikalartist och nervöst gått på auditions i svettiga danssalar (uppenbart utan helt lyckat resultat). Jag har varit på Göteborgsoperan, jag har varit på Göteborgskalaset och jag har sett både matcher och Håkan Hellström på Ullevi. Jag har sett IFK Kristianstad vinna SM-guld i denna goa glada stad.

Nu åkte jag dit med Amanda-”jag-är-förälskad-i-Göteborg” Törner och Hanna”Jag-har bara-varit-i-Göteborg-en-vinter-dag” Frick. Det här betydde att jag nu såg staden med nya ögon. Smultronställen – och förstagången-uppelvelser i en salig kompott.

Plötsligt insåg jag att jag faktiskt varit på tredjelånggatan förut och njutit, bara att jag inte visste att det var tredje-lång. Jag insåg att jag helt missat Hyde Park – förlåt, Slottsskogen. Vi spatserade igenom Linné, Haga, Majorna och jag började förstå staden med dess delar. Vi åt lyxig mat på Magasinsgata och vi dansade natten lång på Yakidah – som de trendiga personer vi är. Vi var på museum och fick Göteborgs musikliv uppspelat framför oss och vi hukade under palmerna i Trädgårdsföreningens växthus – som de kulturella personer vi är.

”Titta vilket fint hus” ”Titta på den där balkongen”. Nyförälskade iakttog vi staden och trivdes. Skönt att få komma iväg en helg, skönt att få semestra med hotell och hotellfrukost. Mysigt att inte ha några måsten, utan kunna spatsera i Håkan-staden utan att behöva titta på klockan. Mysigt att ta tåget tillbaka till en jobbvecka med härliga minnen.

Kommentera

