En skåning i en storstad

När man är från ett mindre ställe på jorden, säg Bromölla, då förväntas du känna allt och alla där. Okej. Det är väl till viss del en sanning.

Jag har även haft förmånen att bo några år i Kristianstad. Staden jag alltid kallat ”stan” som i ”Jag åker till stan, mamma”. Ni fattar.  Det är trots allt en stad med 35 711 invånare. Skånes fjärde största tätort.

” Aha, du är från Kristianstad? då kanske du känner Anna Svensson?”.

Svar: Nej. Det gör jag inte.

79 % av fallen känner jag inte Anna Svensson. Ja må vara social, men mitt kontaktnät är begränsat.

Ibland får jag känslan att de som inte är från en mindre ort tror att mindre orter är så små att hela Kristianstads befolkning har gått på samma dagis, samtidigt!
Eller att vi alla, oavsett generation har bott i samma kvarter och gått på kyrkans barntimmar ihop, eller att alla Bromöllas invånare ryms på Fyrans buss.

Så är det inte. Ge oss en dubbeldäckare.

För vad som annars är intressant, är att vi skåningar (som bosatt oss i, låt säga Stockholm) också själva till viss del ser oss som familj.  Möter jag en ny skåning på Södermalm har vi hoppat över stadie 1,2 och 3 i lära-känna-varandra-processen, även om denne är från Staffanstorp, där jag som mest nuddat med stortån en gång.

Det är fint ändå. Och hjälper en att känna sig hemma, även om jag faktiskt gör det utan dialektal hjälp. Jag minns dock mina första stapplande arbetspass på mitt extraknäck på bageriet på Regeringsgatan- och hur lycksalig när jag hörde den klingande skånskan i kön bland alla som ville ha ”babychino till den lille babyn”. Men hur det nu inte är så märkvärdigt längre. Dels för att vi faktisk finns överallt, och dels för att den ibland kan klinga lite illa. (Blev dock en aning kränkt när Mat-Tina var säker på att jag var från Småland)
Självklart finns det människor som anser att mitt hem odiskutabelt finns betydligt längre söder ut, men så finns det också människor som inte tittar på Melodifestivalen.

 

 

 

 

Kommentera

