Bokcirkel #2

Tidigare i veckan hade vi möte med bokcirkeln. Det är ju vi, gänget, som är bokcirkeln. Men vi skapar här en träff under rubrik. Första boken vi läste var Kerstin Thorvalls ”Det mest förbjudna”, vilket var väldigt passande då den under påskhelgen visades som filmatisering på Svt. Väldigt bra tack vare utomordentligt skådespeleri. Rekommenderas!

Nu hade vi läst ”Pappan och havet”, det vill säga Mumin för den uppmärksamma. Ljusår från Thorvall. Jag är inte uppväxt med Mumin, det är jag inte. Jag minns en tv-serie som jag såg några avsnitt av, kanske av en slump, men hjärtat klappar inget extra för Mumintrollet. Jag vet vem han är, och jag gillar Lilla-My. Men under läsningen fick jag lära känna familjen något bättre. Tove Jansson skriver vackert. Och jag kan förstå kärleken till henne och till böckerna om Mumin. Men jag är inte riktigt där. Faktum är att ”Pappan och havet” snarare gav mig en känsla av obehag. ”varför är de på den där läskiga ön?”.  Funderar över hur ett barn upplever historien? Muminkännaren får gärna delge – som mina vänner intressant gjorde. Det är ju det som är vitsen med en bokcirkel. De intressanta samtalen som följer. Och inte att förglömma, tilltugget. Vi skapade fräscha salami-brie och lax-briemackor. Och när det inte gick att kräma ur mer av Mumin, pratade vi om livet i allmänhet och examensjobben i synnerhet.

Nästa bok i cirkeln blir en reportagebok, av en för oss välkänd författare.

Kommentera

