Provocerande nöjd

Idag är en sådan dag som är bra. Den är helt enkelt bara väldigt bra.  Jag kan inte sätta fingret på vad det är som gör det. Eller det är just det. Jag kan snarare peka på flera saker med var och ett av mina fingrar som tillsammans gör att allt bara är som det ska. Varken mer eller mindre. Och det är det som gör den speciell på ett ospecificerat sätt. Min vardag. Mina arbetsuppgifter, mina arbetskamrater, mina vänner, mina projekt, gör tillsammans min dag, och jag trivs med den. Alla komponenter i receptet med olika måttandelar gör att jag känner att jag är på rätt plats.

Det gäller att uppskatta dessa dagar som inte är varken enastående, eller mindre värd. När det varken är mer eller mindre. Det är just så de flesta av dagar är.

Igår, med en bestående huvudvärk, grått väder och efter en långhelg kändes vardagen som det sämsta alternativ i världen. Jag kan inte varken psykologiskt eller ur någon annan vetenskap förklara vad som gör att jag studsar lättare idag. Men det är så mycket härligare att känna sig pirrig efter ett 9-17.30 jobb.

Jag tänker inte säga ”Välj Glädje”. Jag vägrar. Men kanske var det något sådant här han tänkte sig. Pollack.

 

 

Kommentera

