Därför vann Frans!

Jag ska nu ge er den bästa melloanalysen. Jag sticker ut hakan, jag vet. Men så har jag ju alltid haft en markerande sådan. För som i mina kretsar utnämnd mello-guru, känner jag en befogenhet att analysera lite kring årets melodifestival. Hur kunde det gå som det gick?

Det var ett jämnt startfält – som det faktiskt brukar. När vi kommer till finalen efter sex veckors lyssnande, brukar låtarna ha hunnit ikapp varandra. Efter flera lyssningar lär vi oss tycka om dem och det brukar kännas som att det kommer bli en tuff fajt.

Likaså i år, fast med ett undantag. Frans var ordentligt förhandstippad. De som inte såg det, kisade. Varför kunde Frans vinna?

Dels tycker jag verkligen att det är en bra och välskriven låt, med ett skönt sound som presenteras av en charmig kille med en karaktäristisk röst. Inte nödvändigtvis en ren sådan, men det döljer han enkelt bakom sin coolhet. Och spiken i kistan: hans oförstörda inställning och det lilla charmiga leendet. Känslan av att han kommer från ingenstans gör att han blir som i filmen; stjärna över en natt. Frans blir ett fenomen.

Mina vänner som jag såg mello med igår, var vansinniga. Jag kunde inte riktigt förstå. Jag tycker faktiskt att han är en värdig vinnare, om än jag även tyckte att Oscar Zia också skulle varit det.

Näst flest röster fick Wiktoria. Ännu en nykomling som slår ner som en ny kraft i dessa sammanhang. Precis som med Frans, var det en ny, fräsch annorlunda låt och ett nytt ansikte – här dessutom med en fantastisk röst. Ni ser grejen va. Detta var precis det vi ville ha i år. Veteranerna åkte ut utan en blinkning. Och eftersom man kunde placera Oscar Zia, Molly Sandén, Robin Bengtsson och även Lisa Ajax och David Lindgren i samma lilla fack – med ungefär lika bra och starka låtar, var det svårt att identifiera en vinnare i detta gäng. Alla var bra och låter som hitmusik på radion låter just nu. Därför var Wiktoria och Frans något annat och en utväg att ta sig ur detta ”svåra” beslut. Frans var oväntad, han var något helt annat och man behövde inte välja mellan Oscar Zia och Robin B.

Och som det analyseras nu huruvida Frans har någon chans i Eurovision song contest, spelar väl faktiskt ingen roll? vi vill väl på riktigt inte vinna igen? Det skulle ju ta död på hela Eurovision-grejen. Snart ger de andra länderna upp och vi kan fortsätta med vår ”melodifestival-årstid” men då är vi inte bara de mest ambitiösa mello-entusiasterna. Vi är snart de enda som tar det på allvar.

Och internationella juryn gillade ju Frans. Han fick bara ett poäng mindre än Oscar Zia, vilket i så fall skulle betyda att det kommer gå ganska bra. Jag tror dock inte att Europa ser lilla Zlatan-Frans på samma sätt som vi gör, och låten kan försvinna bland all pyroteknik. Men nog fasen kommer de gilla både den och honom.

Signerat Elin Iversen, som tackar för årets melodifestival-kalabalik. Det är ju trots allt underhållning!

 

Kommentera

