Bokrean som en högtid

Förra veckan började årets bokrea. En företeelse som jag i 23 år av mitt liv inte har brytt mig så särskilt mycket om, mer än att jag kan ha råkat dyka på ett bokkap på Ica Maxi när vi varit och handlat mjölk. Men i år var det tredje gången i rad som jag och Cissi gjorde Bokrean till en grej. Det vill säga, vi masade oss upp ur sängarna strax innan halv sju för att vara på Akademibokhandeln vid 7 och därmed vara med och inviga årets rea. Det som en gång var långa köer och hysterisk kapplöpning för att få tag på DEN boken är nu en visserligen trång, men definitivt lugn historia.

Där, runt det uppbyggda torget av böcker går Cissi och jag, länge och väl och väljer och vrakar och anammar kampanjen tag 4 betala för 3. Det brukar bli lite beslutsångest. Det brukar bli lite ”men den kan jag ju köpa i pocket sen”. Men det slutar alltid med att vi får lust att sjukanmäla oss resten av dagen för att kunna sätta tänderna i de nya böckerna (för att förtydliga: detta gör vi alltså inte) Men det bästa – det är caféfrukosten vi belönar oss med innan det är dags att ta sig vidare till skolan som börjar klockan 9.

Tre år är definitivt en tradition. Bokrean har också blivit lite av en högtid, en milstolpe, en symbol i almanackan som ofrivilligt skapar tankarna på vad som hänt sedan sist vi satt där med en kaffe, smoothie och en macka och summera årets köp i den illgula rea-påsen. Vad gjorde vi vid samma tillfälle förra året? jo, vi gick radio och tv-kurs. Men vänta? var inte det nyss? Bokrean har samma svindlande ”herregud-det-har-gått-ett-helt-år-känsla” som nyårsafton eller midsommar.

Känner mig hur som helst nöjd med årets fynd.

Foto 2016-03-01 21 52 40

Kommentera

