Födelsedagshelgen

Det var inte skottår år 1990. Annars hade det ju varit farligt nära.

För 17.17 den 28 februari, på beräknat datum, kravlade jag mig ut med navelsträngen runt halsen. Idag, firar jag denna extra skottdag som 26-åring. Det är ju inte riktigt klokt egentligen.

Och eftersom mina föräldrar är så oerhört fina och tar sig dit jag befinner mig när det vankas födelsedag, trots att jag rent hypotetiskt skulle kunna vara för gammal för att bli väckt av dragspel och sång (Pappa löste det hela med ett virtuellt dragspel, då ett dragspel var lite meckigt att kånka på), känner jag mig så firad som jag bara kan. Hela helgen har bjudit på strålande sol, mys och godsaker.

I lördags hade vi bokat bord på American Tables, Marcus Samuelssons restaurang i stan. Vad jag inte visste var att jag denna kväll, inte bara skulle torka mig på bläcksvart toapapper utan också äta den kanske godaste måltid jag någonsin ätit.

Förrätten bestående av flatbread, avokado, blåmögelost, sidfläsk, och grillad tomat satte sig i vänstra krysset, medan huvudrätten med det möraste av kött och den godaste kålrotsbearneisesåsen jag ätit satte sig i högra krysset. Ja, nog för att jag älskar mat. Men jäklar vad jag älskar mat!

När jag inte trodde att jag skulle klara fler knockouts för mina smaklökar gick vi på afternoon tea på självaste födelsedagen. Wienercaféet bjöd på tre våningar av härligheter. Och mitt leende fastnade på tandköttet innan scones, mini-wienerbröd och snittarna fick arbeta ned det. Det var helt enkelt fantastiskt gott. Och ett så lyxigt sätt att fira födelsedagen!

Tackar ödmjukast för alla gratulationer på min födelsedag. Oj så varm och lycklig man blir.

Kommentera

