Bodypump och bokcirkel

Jag bodypumpade igång denna vecka.
Kommer jag kunna gå imorgon? Troligtvis inte.
Jag lagade också en ugnspannkaka med bacon och äpple.
Smarrigt? oh ja.

Min måndag känns som en förlängning av söndagen och visar sig som en grumlig trötthet  i ögonen. Förra veckan, som vi nu lagt till handlingarna var en ganska uttömmande sådan. Jag lyckades lämna in den där tentan till slut och fira av den med köttbullar på Nytorget 6. Jag fick en lång kram av pappa på stationen. (För den som inte begriper ett dugg av detta; pappa är på de sju haven. Skojar. Han är på Cinderella på Östersjön och uppträder med ”I folkparkens tjänst” cirka fyra dagar i veckan. Jag lyckades haffa honom innan han och resten av bandet skulle vidare med tåget hem till Kristianstad) Jag arbetade och påbörjade en ny kurs i skolan. Förra veckan hade vi också en träff med vår bokcirkel, som fortfarande inte fått ett namn.

Låt oss stanna till här.

Vi har alltså dragit igång vår bokcirkel igen (och har precis lärt oss att det heter bokcirkel och inte bokklubb). För lite mer än ett år sedan gjorde vi samma sak. Men ”Orlando” av Virginia Wolf tog död på alltihop under sen vår. Det blev liksom inga fler böcker efter det, samt att en sommar på spridda orter och en höst helt smockad av praktik gjorde det svårt att plocka upp det igen. Men nu. Nu är vi igång, och det känns väldigt kul!

En bokcirkel gör att man läser en bok på ett lite mer reflekterande sätt, då vi efteråt sitter och kravlöst diskuterar den. Boken leder till samtal som efter olika vändor inte sällan kommer att handla om oss själva. Visserligen är vi väldigt bra på att träffas även utan bokcirkel – men visst, bokcirkeln ger oss ännu ett tillfälle att boka in hela gänget för att (här kommer det nästan viktigaste) äta/fika på något gott!

Vi är numera 6 personer i vår lilla cirkel och vi började med att läsa ”Det mest förbjudna” av Kerstin Thorvall. Träffen skedde hos mig i onsdags och det intogs hemlagad Gotländsk saffranspannkaka. Denna klassiker till bok gav oss intressanta diskussioner och en medelmåttig 3:a på en skala mellan 1-5. Ett genomsnitt av olika åsikter. Läsvärd? absolut.

9789174293364_200-2

 

Kommentera

