Jag har väl inte varit hjärtekrossad?

Har jag verkligen varit sådär riktigt kär? alltså i tonåren? hade jag den typiska tonårscrushen? Kan man kalla den där omöjliga kärleken för kärlek? Jag vet att jag längtade. Åh, vad jag längtade. Men hur jag väntade? Det blir allt mer diffust.

Och inte har jag väl skrivit så mycket om det heller. Egentligen skrev jag väl inte så mycket alls? Nej, i så fall bara trams. Det måste varit senare jag började skriva mer. Och även då, mest trams. Eller alltså, hur mycket jag skrev? det beror väl på vad man jämför med. Inte har väl jag varit särskilt mycket för att skriva om känslor och kärlek inte.

Var jag hjärtekrossad?

Jag märker att jag ibland kan förminska min egen upplevelse av tonåren. Förminska min erfarenhet. Inte göra något så märkvärdigt. Ser inte mig själv som någon som skulle skriva dagbok, eller skriva ur fantasin för den delen heller. Ser inte mig själv som någon som skriver från hjärtat utan snarare plockar erfarenheter från verkligheten där ute.

Jag var väl inte hjärtekrossad direkt?

Jag håller på att styra upp lite bland mina dokument på datorn och där hittar jag just ett worddokument som svart på vitt beskriver hur hjärtat höll på att tvinas sönder likt en wettextrasa någon gång i sena tonåren.

Nu kan jag tänka förundrat… för den där killen?
Och så farligt kan det väl inte ha varit?

Men jag inser att min upplevelse där och då var nästintill outhärdlig. För en del av känslan kom tillbaka nu när jag läste mina egna ord. Orden som någon annan måste ha skrivit. För jag skrev väl inte?

Och jag som fått för mig att de där omöjliga kärlekarna inte tog så hårt på mig. Att jag stod över allt vad tonårskärlek var. Ha! Vi har nog alla varit där. På ett eller annat sätt.

 

Kommentera

