Kultur är kul

Det har varit en kulturell vecka. Minst sagt.

Startskottet gick med Carol på bio. Bara timmar senare fick jag se Cate Blanchett och Rooney Mara helt rättvist bli nominerade till en varsin Oscar för bästa kvinnliga huvudroll respektive bästa kvinnliga biroll. Så vacker film.

Sedan var jag och Linda på Moderna museet. Jag gjorde premiär i detta mecka på Skeppsholmen. Vi gick igenom en väldigt spännande utställning av Olafur Eliasson. En man jag inte kunde någonting om. Och fortfarande faktiskt inte vet så fasligt mycket om. Men jag har fått ta del av en liten bit av hans hjärna. Hans hjärna av experimentell konst, färg och spännande optiska skådespel.

Jag tror alltid så lite om mig själv och tror att jag inte ska förstå någonting av denna typ av konstverk eller installationer. Jag, i mitt logiska tänkande vill förstå. Vill veta om jag tolkat rätt. Vill veta om jag gjort rätt. Vill förstå hur det har tillverkats. Men med en förlösande känsla insåg jag att jag bestämde själv. Jag bestämde också själv om jag skulle gilla det eller inte. Om det skulle hänföra mig eller inte.

Med samma känsla av att min tolkning räknas gick jag på Fotografiska med Amanda och Ramona i fredags lunch. I ett krispigt iskallt Stockholm värmde vi oss vid porträtten. Close up (Martin Schoeller)är en porträttserie på celebriteter och människor vi känner igen. Nära. Läskigt nära. Så naket. Så naket som fotografierna på människors nackar som visades en våning upp. Jag fascinerades särskilt av Guy Bourdin som med sina röda lackskor och coola modebilder förförde mig. Det mest gripande och fängslande var fotografierna av Magnus Wennman. När barnen sover. Om krigets offer. Barnen på flykt. Som visade var barnen tar vägen på natten. Barnen som flyr Syrien. Fy fan.

En god skaldjursgryta, eller en helt vanlig bryggkaffe i förgrunden och en utsikt som slår den mesta konst i världen – i bakgrunden. Den äkta utsikten över ett vintrigt Stockholm. Jag älskar mina kulturella stunder.

Och i helgen var jag på ännu ett kulturellt arrangemang. Men mer om det sen…

IMG_3010

Kommentera

