Vägrar ta bort ljusstaken!

Nä, men nu hade det väl passat med lite jul?

Jag tycker alltid att tjugondag knut då julen ska ut, kommer så otroligt opassande. Den senaste tiden har jag gått i snön och känt en envis julkänsla som pockar på axeln bara för att slås bort av besvikelsen att det är länge tills nästa gång. När jag gick på den pyntade biblioteksgatan som dessutom ljöd av de juligaste av sånger ”it’s beginning to look alot like christmas” några dagar efter nyår ville jag att julen skulle ligga framför mig och inte bakom mig. I de pampiga trappuppgångarna har de magnifika pyntade ljusbeklädda granarna välkomnat. Det är väl ändå för synd att jag redan varit hemma på julvisit.

Men okej. Jag är samtidigt väldigt redo. Redo för nytt, för fräscht, för vår, för ljus, för nya utmaningar, för nystart.

Men jag får alltid ett sådant vemod när ljusstakarna ska släckas och läggas i sina kartonger. Jag vill inte, jag vill inte, jag vill inte. Det finns inget jag gillar så mycket som att promenera runt och se fönstren vara välkomnande upplysta. För att inte säga hemma hos mig själv där ljusstakarna kastar ett varmt sken. Nu blir det… tomt.

Och varje år är det samma visa.

Så här skrev jag 2014… tydligen.

Tjugondag Knut, då ska julen ut.

Jävla Knut. Inte än, inte redan. Förstår du inte hur olägligt du kommer? Okej. Jag vet. Jag måste gå vidare. Och ja, hela grejen med julen är att den bara är en gång om året – och inom en rimlig tidsplan.. vad nu det är. Jag har jobbat med detta.. gjort mig redo för att ta bort det fluffigt juliga och börjat ta avsked av mina julmuggar.. men då, som ett  litet hån kom snön. Snön som passar så utomordentligt bra i bilden tillsammans med en ljusstake eller en julstjärna som lyser upp i mörkret. Om än det blivit ljusare tack vare snön, är det fortfarande mörkt. Att titta ut genom fönstret och se ljusstaken i fokus och i periferien –  en täckt boulebana, gatlampor som belyser ett snöfall, pulkaspår på trottoaren, snö på balkongräcket. Det, det är vackert.

Nej, men jag tar väl bort den där ljusstaken då. För precis lika noggrann jag är med att inte sätta fram ljusstaken för tidigt, lika noga är jag med att tjugondedag Knut ska julen ut. Det vara bara tusan så olägligt han kom i år.

 

Och förra året, stod det så här….

Ett par kraftansträngningar och så var julen utstädad. Bara tanken på att behöva lägga ned julmuggarna i jullådan gjorde att den årliga juldeppen infann sig. Känslan av att det är över. Och att det gick så fort. Det var faktiskt en ganska skum känsla att komma tillbaka till Stockholm med ljusstakar i fönstren och julgran i trappuppgången, precis som när jag åkte därifrån, men nu med vetskapen att allt redan varit. Hela december symboliserade juleljusen förväntan, ett tillfälle att få komma hem, och julfrid. När jag kommer tillbaka nu är julmaten uppäten och julklapparna upprivna. Det är över. Stakarna lyser inte av samma anledning längre. Det är en oerhört hisnande känsla att se tiden gå so okontrollerat fort förbi. Jag tycker det är jätteläskigt.

Snön kom (o)lägligt passande just när det är dags att ta bort ljusstakarna med sitt värmande sken. Staden ligger under ett vitt täcke, människor åker längdskidor på Gärdet och pulka i varenda sluttning. Det är ljust, det är härligt. Härliga vinter. Det är bara lite synd att de inte tajmade, för jul och snö matchar ju så bra ihop.

Jag ska dock erkänna att när väl momentet var över. När jag stängt skåpet om den svunna julen, så kändes det ganska okej. Det är nya tider som väntar. Ljusare tider. Förhoppningsvis spännande tider

Historien tycks upprepa sig. En kan ju bara gissa vad det kommer stå nästa år.. Tror jag skriver det redan nu. Så har jag det arbetet gjort.

 

Kommentera

