Prisa mörkret

Trots att jag behöver ljuset som mest just nu, fungerar jag som bäst i mörkret.

Det är efter klockan slagit solnedgång som jag blir mest effektiv, mest kreativ, mest handlingskraftig. Och avslappnad.  Avslappnad i att få göra det jag gör bäst this time of year.

Nämligen fyller kaffekoppen, tittar på något allmänbildande eller högst underhållande på skärmen och skriver, läser, planerar, letar recept och gör listor. Listor på sådant som ska göras i dagsljus, men som blir avbockade i mörkret.

Kanske är denna tid av brist på ljus det som gör att det känns som en stressad tid. En ”ta-vara-på-det-lilla-vi-får” som gör att jag istället får skrivkramp, aktivitetskramp till och med shoppingkramp. Det är först i mörkret som jag får ”all tid i världen”.

Kommentera

