En liten summering

Det är andra dagen på det nya året, och jag känner att stämningen här, fullkomligt kräver en form av sammanfattning. För mig. Av mig. Av 2015. En summering av de två första dagarna är det annars enkelt. Pizza och pyjamas. Men att fundera, summera och konstatera är välbehövligt. Att titta tillbaka och  se vad som åstadkommits. Vad som kanske bör göras annorlunda. 2015 kan vara ett av min bästa hår hittills. Med lite distans – kanske det bästa.

Året då jag fyllde 25 innehöll en sparesa med mina barndomsvänner. En resa som symboliserade att vi står tillsammans, alla 25 år fyllda, efter allt vi gjort och gått igenom och allt vi kommer gå igenom. Att var vi än är, fysiskt eller i livet generellt finns vi där för varandra. I april fanns vi i en bubbelpool. Idag på fyra olika geografiska koordinater. Tillsammans.

Året som var 2015 fick jag arbeta som skrivande reporter en hel sommar. På Kristianstadsbladet med en redaktion som delade med sig av hjärna och hjärta och lät mig prova, chansa och utvecklas. Där Bosse och jag teamade på webb-tvn. Och där Kristina skötte rodret på nätterna. Där jag fick vara med och belysa det som engagerar bygden. Jag kan dock ha råkat göra en del mjölkbönder lite lätt upprörda. Det kallas ett matematiskt slarvfel.

2015 fick jag se vackra Paris med mina föräldrar. En efterlängtad resa där skorna fick nöta på de historiska gatorna. Där vi häpnades av arkitektur och ståtliga sevärdheter. Notre Dame, Montmatre. Ni vet. Picknick vid Eiffeltornet, shopping på Champs elysees. Men med ett förbannat dålig kulinariskt utbud. Iallafall om man inte kallar sig miljonär. Tacka vet jag crêpesen med nutella i varenda gathörn.

Stunder har varit vidriga. Stunder har gett hopp. Terror, flyktingkatastrof och dödliga sjukdomar har påverkat. De två nya liv som kommit till världen har dock gett tro på framtiden

Dagarna på Gotland under Valborgshelgen var helande. Kanske det närmaste religiösa jag kommit det här året, om vi inte räknar med mitt möte med Carola. En skranglig bil, en stuga som luktar vått trä, en brasa, en flaska vin och fyra vänner på en ö. Det är bannemej allt som behövs.

Katy Perry, Ola Salo, Jersey boys, Hela Sverige skramlar, IFK Kristianstads SMguld tillhör några av årets största liveupplevelser. Mer sånt, mer sånt, mer sånt!

2015 vann jag 100 spänn på Bingolotto, blev varse att jag borstar tänderna för hårt. Blev sjukt missnöjd med min superdyra Stockholmsfrisör…. två gånger! Jag har fått ha lediga helger för första gången på ca 10 år. Jag lärde mig därför till viss del att det är okej att inte göra någonting. Jag

Min höst på Nyhetsmorgon har onekligen överträffat det mesta. Det som får mig att nypa mig i armen är att jag, då jag började min utbildning hade en dold dröm att någon gång få arbeta med detta kreativa program. Och nu gör jag det. Jag är knockad över de otroliga människorna jag fått arbeta med på redaktionen och alla de inspirerande intervjuerna och intressanta personer jag fått träffa. Ja. Ernst Kirschsteiger är lika underbar in real life.

2015 har jag gått igenom Fodmap utan särskilt positiva resultat med min IBS-mage och gjort ett 24h ekg med oklar utgång. Jag har kanske inte lagt min största prioritet på min egen hälsa det här året. Jag har gått på, och gått på. Lagt energi på annat. (Här kräver det att jag säger att jag 2016 ska bli bättre på det här)

2015 har jag känt mig så lyckligt lottad över att vare sig jag befinner mig i Stockholm eller i Kristianstad så känner jag mig hemma. Hemma bland mina vänner, hemma i kvarteren, hemma som i trygghet. Dessutom har jag så ofta haft ynnesten att få besök av mitt hemma i Stockholm.

Jag har längtat.Jag har väntat. Och jag har funnit. Jag har funnit.

Jag har gråtit, jag har skrattat och jag har vunnit. Jag har vunnit.

 

 

 

Kommentera

