Jul Hemma

Jag sitter här, i mina föräldrars vardagsrum. Granen står fortfarande ståtligt i sin hörna. Julklapparna under är uppackade och nerpackade. Imorgon åker jag med mina sprillans nya julklapps-resväskor tillbaka till Stockholm.

Julen är här. Julen var här, och jag har haft några riktigt sköna dagar hemma med familj och vänner. För det är onekligen speciellt det där. Att få komma hem till de nära och kära i julefrid. Och hos oss innebär julen något speciellt.

Varenda sekund genomsyras av lugnet, av dofterna, av maten, av varandra. Vi spelar sällskapsspel, knäcker nötter, äter alldeles för mycket hemlagad kola, lyssnar på Barry Manilows julalbum och njuter av julbordet i dagarna tre. Vi går i pyjamas och vi ”leker” med våra julklappar. Ingen verkar uppmärksamma att barnen i familjen inte längre är barn. Å andra sidan är det pappan som får de flesta leksakerna.  Tv-spel, Vr-glasögon…

Barnen i familjen går dock inte och väntar på någon tomte på julafton. De väntar på att få smaka Oscars brunkål. Lillebror Oscar har tagit över kommandot över julbordet och gör numera sin egen leverkorv, gravar sin egen lax, rullar sina köttbullar och tillverkar sitt eget bröd. Traditionsenligt får mamma fortfarande göra sin sill, pappa griljera skinkan och grilla revbenen. Jag? Jag ser till att gottebordet ständigt är påfyllt av det söta, när vi dukat av julbordet efter en 2,5 timmar lång sittning.

Det blir aldrig så tydligt som vid bordet på julaftonskväll, att det gått ett helt år sedan sist vi satt på det viset, med den apelsin och nejliko-kryddade snapsen och ålbiten på tallriken. Ett helt år. Sammanfattningsvis – kanske ett av mina bästa.

Den här hösten har flugit förbi i ett skimmer av lycka. Jag har spenderat den på en arbetsplats där jag sugit åt mig av den värme och kunskap och kreativitet som fullkomligt yrar där. Jag har sett mig själv utvecklas. Jag har sett mig själv ta steg framåt.

Jag kan bara konstatera att det är en fulltankad Elin som åker tillbaka imorgon. Påfylld av energi från vänner, frisk skåneluft och jo, en hel del julmat. Aldrig hinner man med så mycket som man önskat. Men tanken den här julen var också att bara vara. Och jag tror jag lyckades hyfsat med det.

 

 

Kommentera

