Sankta Lucia

Sancta Lucia. Ljusklara hägring. Huld med din maning. Julfröjders aning, julfröjder salig. Rader man sjungit 1450909 gånger utan att riktigt ta in dess betydelse, men desto mer känslan de ger.

Jo. Idag har vi frossat i ljusdrottningen och hennes följe. Lussebullar, glögg och alla luciatåg som sänts på televisionen.

Oundvikligen tänker jag tillbaka till de otaliga gånger jag själv har stått i den där vita särken. Efter att först ha jagat halva stan efter ett nytt linne då man precis upptäckt att det förra blivit för kort.(Automatiskt resultat av att vara för lång för sitt lucia-linne är också att jag alltid fick gå näst sist i ledet. ) Och de röda banden som alltid tagit slut.

Jag minns de gånger vi stod och övade i skolans matsal och hur vi band kransar inne i textilslöjdsalen. Doften. Hur den 13:e var den enda dagen på hela året då det var helt okej att gå upp klockan sex på morgonen. Det var till och med skitkul!

Jag minns också hur vi lussade på ett äldreboende och fick oväntad hjälp av publiken. Hur jag fick kilovis av stearin i håret efter att ha gått med ljuskrona genom hela Ica Maxi.  Hur vi åkte Lions el-bil som ersättning för häst och vagn. Jag minns absolut luciatågen som kryddades med show, och hur vi på gymnasiet fick gåshud av oss själva när vi brände av fyrstämmiga sånger i kyrkan.

Idag var jag i Katarina kyrka och lyssnade på lucia-kören och fick rysningar på knäna. Luciadagen är något speciellt.

IMG_2849 IMG_2850

 

 

 

One thought on “Sankta Lucia

Kommentera

