Jävla jul. Underbar.

I veckan såg jag en förhandsvisning på filmen En underbar jävla jul, av och med Helena Bergström. Roberg Gustavsson och Maria Lundqvist i huvudrollerna. Edward af Sillén – manusförfattare (lite av en idol). En film jag trots rollistan inte hade några högre förhoppningar på.

För det första ska en eloge ges till Bromölla. Eller till Dalaskolan. Eller rakt av till Sofie som hörde av sig och frågade om jag ville hänga med. ”Du gillar ju jul”. Korrekt Sofie. Och så glad jag blev.

Biosalongen var i extas. Stämningen vara snarare en stand-upkväll på Berns. Ja, inte kändes det som en svensk långfilm på bio inte.

Och filmen var faktiskt hysteriskt rolig. Sedan om jag drogs med i publikens overkliga respons, kan hända. Men mitt tandkött var snustorrt av att a flinat i två timmar. Och jag var så lättad över att det inte var någon ”Tomten är far till alla barnen” vilket jag inte för mitt liv kan förstå att människor traditionstroget ser varje år. En julfilm som ger ångest?

En underbar jävla jul, var inte bara bra för att deras trädgård var överpyntad av juljus. Och att replikerna gav skrattsalvor. Det var för att den var nu. Den sa allt det där som ”man inte får säga”. Det var en jul med farmor, gayparet, den gravida vännen, systern, muslimen. Uppskruvad? absolut.

Men Maria Lundqvist. Människa så bra.

 

Kommentera

