Min nya helgsituation

Jag har fått ett helt nytt perspektiv på helger. En helt ny relation till söndagar och en helt ny känsla inför en fredagskväll.

För första gången sedan jag var 14 år har jag helt planeringsfria, lediga helger. Genom åren har det varit fotbollsmatcher, det har varit extrajobb på caféet, på stormarknaden och på bageriet. Det har varit helger på teatern, det har varit helger i replokalen. I många år, gick jag veckor utan en enda ledig helg. En hel höst utan en enda ledig lördag, eller för den delen söndag. Då. Fine. Jag gjorde det jag älskade mest av allt! Önskade det vore annorlunda ibland, men för det mesta älskade jag det.

Nu. Jag är fri. Jag är ledig. Länge gjorde ovanan att jag inte visste jag hur jag skulle utnyttja en ledig söndag på bästa sätt. Nu vet jag hur en helt perfekt söndag är. Och det är när jag inte behöver prestera ett dugg.

Vad gör det med mig?

Jag blir förmodligen ganska lat och ganska bekväm. Men jag tror också det gör mig förbannat gott. Att återhämta mig har aldrig varit min prioritet. Med ett intensivt liv, en intensiv vecka – är  det nog så nyttigt att inte göra någonting.

Jag har alltid beklagat mig över att jag aldrig hunnit se de där filmerna, eller läsa de där böckerna. Inte läst artiklarna, eller reportagen. Och hur tusan skulle jag kunna det, när jag tillbringade i snitt fyrtiofem minuter hemma per dag?

Jag börjar inse det nu, och rättfärdiga att jag inte är ute och springer 90 minuter, innan jag ska luncha med en vän för att sedan avsluta med en föreställning på kvällen innan sminket ska tvättas av. Att landa i soffan med en bok är inte att vara lat i negativ klang. Det är att få en stund för sig själv, att bli lärd och allmänbildad.

Allt har sin tid. Söndagarna är min tid.

Och tydligen blir man klokare med åren.

One thought on “Min nya helgsituation

Kommentera

