Elände.

Känslostorm. Ilska. Rädsla. Hopplöshet.

Det gör ont i bröstet. Det gör fysiskt ont av den påtagliga orättvisa som svärmar omkring oss.  Hur mycket jag än vrider och vänder på det så kan jag inte förstå. Hatet. Sjukdomen. Hoten. Fientligheten.

Det kryper sig in under skinnet. Och jag vill inte vara med när den äter upp en liten bit av mig.  Jag ser på cancergalan och blir rädd. Så många varför? så få därför.  I reklampauserna scrollar jag i nyhetsflödet som fylls av hatbrott och mord. Jag ser filmer och lyssnar på poddar om allt från folkmordet i Rwanda till berättelsen om Lasermannen. Det är konstigt hur jag grottar i eländet som gör det mörka mörkare.  – Kanske är det ett försök att förstå det som inte går att förstå. Särskilt i det obegripliga att historien hela tiden tycks upprepa sig.

UNHCR ringde nyss och tackade för mitt bidrag i flyktingkrisen som jag gjorde tidigare i höst, kan jag tänka mig att bli månadsgivare? Mitt rosa band har skrynklat sig på kappan. Så futtigt. Men samtidigt så hoppfullt. Volontärer, eldsjälar, forskare. Som jag beundrar er. Men också alla er som messat iväg en hundring, eller satt ett rosa band på sin krage. Det lyser trots allt en medmänsklighet som måste locka kompassen i rätt riktning?

Nej, det hjälper inte att klockan ringde 02.20 imorse och tröttheten gör att jag  är känsligare än min mamma idag. Jag brottas med känslan av att åka till en ödslig plats och inte konfronteras med mänsklig elakhet, eller just bara brottas.  Och jag är inte den som ger mig. Jag är inte den som ger mig iväg. Jag skulle aldrig få för mig att ge upp.

Men hur gör man?

Känslostorm. Hopp. Kärlek. Kämparglöd. Värme. Rättvisa.

Innerst inne vet vi vad som är starkast.

Kommentera

