Knäckande Jersey Boys!

Det jag fick uppleva i lördags, är det ganska sällan en får uppleva. Jag minns sist det hände. Jag minns även gången före det. Jag minns varenda gång. För de är alla unika.

Det är när jag får se något fantastiskt utspela sig på en scen.

I lördags såg jag Jersey Boys på Chinateatern. Jag och mina kära föräldrar, som är lika härligt skadade som jag, när det gäller sådant här. Vi, vi som har känslorna ”all over the place” som en viss prins skulle säga.

Redan i pausen dansade vi ut till typisk jersey boy-koreografi med hakorna hängandes vid knävecken. Vi var sålda. Vad var det vi just fått se egentligen? Något som var så outstandig skickligt bra att vi inte visste vart vi skulle börja. Musiken. Vilken musik. Och som de sjöng. Så äckligt fantastiskt bra och stämmorna som satt som gjutna. Falsetten! Oj. Vi pratade i mun på varandra medan vi drack förbeställt bubbel. Alltså, ni vet när man tycker att någon är så fruktansvärt bra att man nästan bara vill slå till denne. En liten smäll bara. Inte? nej. Det vore konstigt. Men typ så.

Och inte blev det sämre i andra akten. Då de till och med, jag förstår fortfarande inte hur, lyckades få det sorgligt känslosamt. Efter musikalen, när publiken på ett otroligt sett visat sin uppskattning med jubel och stående ovationer fick tre blödiga Iversens vänta tills vi kommit halvvägs hem innan vi kunde börja prata och bearbeta det vi just sett..

Som musikal betraktat, var det en konsertvariant av genren. Det var helt enkelt historien om Frankie Valli and the Four seasons, som på ett effektivt sätt berättades med musiken som drivkraft. Så det är just musiken och sättet den framfördes på som man tar med sig, och inget annat.

Och jag råkar ju älska 60-talsmusik. Och mina föräldrar råkar göra det samma. Så det var ingen slump att det skulle gå hem hos oss.

Här är en liten playlist att lyssna till. Men faktiskt. Bruno, David, Robert och Peter sjöng brallorna av Broadway.

spotify:user:lrj310:playlist:2bzXwxSHS8jPJH5E1WXEWT

IMG_2457 IMG_2462

Kommentera

