Vi måste göra vad vi kan

Det har varit en vecka då jag intervjuat Jan Guillou. Det har varit veckan då jag äntligen fått se och höra Ola Salo på Gröna Lund. Det har varit veckan då hösten gjort sitt intåg.

Det har också varit veckan då jag med fasa följt nyhetsrapporteringen som fått det att vända sig i magen. Flykting och kris utan bindestreck följt av alla ord och bilder du kan tänka dig som beskriver det helvetiskt fasansfulla som händer – det räcker ändå inte till. Vi kan inte ens föreställa oss.  Det har varit en vecka då hot och hat samtidigt gjort sig påmint. Jag tänker på mordhoten på journalisten Niklas Orrenius. Jag tänker på bakgrunden till dem. Och att de kan ta plats i medierna samtidigt är för mig helt orimligt. Det som värmer är att främlingsfientligheten nu dränks av alla de positiva nyheterna om hur folk vill hjälpa till. Hur många vi är som vill dra vårt strå till stacken. Hur det volentärarbetas, hur det skänks, hjälps och ömmas. Jag vill tro det i alla fall. Jag vill tro att vi är fler.

Som Ola Salo sa i torsdags kväll. ”Det var fyra år sedan jag stod på den här scenen sist. Världen har förändrats sen sist jag var här. Det är en alldeles fantastisk värld fylld av möjligheter och välvilja. Men det är också en värld fylld av hat och rädsla. Och det suger apkukballe”. Ungefär så. Och så sjöng han ”Tell me this night is over” och bad oss göra vad vi kan för de som är på flykt i vår värld.

Denna lördag rekommenderar jag tre saker. Starkt rekommenderar jag dem när bilden som dröjer sig kvar är lille Alan, livlös på en strand.

Det första, och absolut viktigaste. Vi måste göra vad vi kan för alla de som tvingats på flykt. De som tvingats lämna sitt hem, för att de just inte har något val. Det är medmänniskor i nöd. Det går inte att att inte bry sig. Det går inte att inte hjälpa. Det går inte att inte agera. Skicka bidrag.

http---aman.production.s3.amazonaws.com-55e945b7b9a9f6f667000136-150904-du-kan-hjalpa-ejtext-790.jpg?1

För det andra.

Läs Niklas Orrenius text. Och fasas över vårt Sverige. Och efter det. Skicka iväg en hundring till vetja.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/niklas-orrenius-om-motet-med-julia-caesar/

För det tredje.

Läs Björn af Kleens text om Zlatan. Ett underhållande och intressant porträtt. Snyggt paketerat. Och ett tips i stark kontrast till de föregående.

http://fokus.dn.se/zlatan

 

Kommentera

