Stockholm.

Det är söndag. Jag är i Stockholm. Och vi gratulerar Brynolf på namnsdagen.

”18 minuter kvar till Stockholm”.

Konduktörens röst ljöd i högtalarna på Sj’s snabbtåg när vi så sakteliga närmade oss huvudstaden – i tid, ska tilläggas. Jag, med min tre ton tunga väska och ett par extraväskor skulle kliva av första klass och plötsligt befinna mig i storstaden igen. Konstigt. Märkligt. Häftigt. Spännande. Pirrigt. Det var pirrigt.

Efter två månader i Kristianstad hade jag vinkat av pappa på perrongen i Hässleholm utan att egentligen förstå vad jag gjorde. Det var bara dags. Efter en underbar sommar, dels på Kristianstadsbladet med allt vad det innebär och dessutom med lyxen av att få ha haft familj och vänner nära kan jag inte känna mig annat än nöjd. Men jag visste att jag skulle vidare. Jag skulle tillbaka till det jag också kallar hem. Och efter att ha lyckats kånka av resväskan med risk för en lätt sträckning i ryggen var det ganska självklart att gå igenom T-centralen, dock med viss omtumlande känsla och en extra touch av småstads-Elin i kroppen. SÅ MYCKET FOLK!

Vidare, går jag nu med ett leende. Det känns mäktigt att vara tillbaka. Min park. Min promenadrunda. Mitt kök. Jag börjar med att springa in i Jonas Wahlström som ska på cirkus på Gärdet och slår fel kod på mitt kreditkort tre gånger så det spärras. Jag fortsätter med att ha ner en naggellacksflaska i golvet så att toalettstolen färgas Make-up-store-rosa.

Men förutom det, har jag i helgen träffat Cissi, Hanna och Maria. Jag har varit en sväng i Waxholm. Jag har suttit på en uteservering på söder och tagit ett glas vin på medis. Jag har hängt i ett soligt Rålis i bikini, jag har haft asiatisk picknick på Hannas balkong. Och jag har dansat i tunnelbanan.

Idag har jag dessutom, med tusentals andra fått se Helene Sjöholm tillsammans med kungliga filharmonikerna. Och fått gåshud trots att solen stekte i 30-gradig värme.

Jag är tillbaka. Jag håller på att landa. Och det känns bra.

Men inte utan att jag saknar frukostarna med pappa, och när mamma säger godnatt. Närheten till er alla där hemma.

IMG_2256 IMG_2257 IMG_2268 IMG_2267 IMG_2277 IMG_2263 IMG_2276 IMG_2279

 

Kommentera

