Skön ledighet

Tid med familj. Tid med vänner. Och tid för mig själv. Tänker tillbaka på helgen med en skön känsla.

Jag har svårt för att vara ledig. Jag får lätt panik av att göra av med tid som inte är planerad, när det ej finns några hållpunkter, när den ej innehåller några spännande aktiviteter eller några mer eller mindre måsten. Bara jag. Och tiden. Detta, innan jag inser att det är precis vad jag behöver. Så fort jag funnit mig till ro med det faktum att det bara är vi. Och vi som bestämmer, så går det ju himla bra. Och när man dessutom inte låter tiden inte spela någon roll.
Men det tar ett tag att komma dit.

Helgen har inneburit både tid att förgylla och fantastiska hållpunkter.

Lördagen skulle spenderas på stranden. Men när rullgardinen rullades upp och ett ösregn uppenbarade sig stöp det. Matildha undrade vilken solskyddsfaktor vi skulle ta? Bäst att ta paraplyet.

Istället fick jag feeling. Jag skulle äntligen ge mig tid att baka. Biskvier har jag aldrig gjort och biskvier fick det bli. På med en kul spellista och sätt igång att blanda smörkräm. Väldigt rofyllt och otroligt gott att få slicka skålarna. För det gjorde jag kan ni tro.

Mot kvällningen bestämde vi oss, jag och mina föräldrar för att prova Narins tunna pizzor. Ett glas vin på en uteservering med salamiklädd pizza. Helt enkelt fint. Det följdes av en megabauta godispåse från Hemmakväll och en hyrfilm. En musikalfilm som jag dessvärre inte kan rekommendera, om än det sjöngs vackert och spelades fina melodier.”Last five years” hette denna film ni inte ska se.

Det blev söndag. Och det var strandväder. Jag hade dock inte tid. Jag hade de perfekta hållpunkterna. En promenad med familjen Darin-Bjuvegård. Noelia, Nova och jag jagade skuggor och letade efter fiskar. Vi lekte en snabbis-kurragömma innan det var dags att gå vidare. Kära barn.

Sedan skulle vi fira Alexander von Einarsson. Den mest generösa, givmilda och vänliga människa jag vet. Han bjöd på en stor grillbuffé i ett soldränkt Tollarp som smakade fantastiskt. Den hade allt och lite till. Jag och Lova gick ett par matcher i badminton samtidigt som Saga letade glaskulor i lekstugan och lille Ivar sträckte på sig i vagnen. En gemensam tur i granodlingen och en kubbrunda när solen började vandra neråt. Ja, det var en härlig eftermiddag med vänner i en idyll som vi likt ett stort kollektiv skönt lullade runt i.

Alexander som snart fyller… 25 enligt honom själv. Fick också, utan att han bett om det, passas på att firas. Den där mannen alltså!

Foto 2015-08-08 16 06 23 Foto 2015-08-08 17 26 38 Foto 2015-08-08 19 24 01
Foto 2015-08-08 19 25 04 Foto 2015-08-09 12 17 21 Foto 2015-08-09 12 18 12 Foto 2015-08-09 12 18 14 Foto 2015-08-09 12 34 39 Foto 2015-08-09 15 07 15 Foto 2015-08-09 15 08 54 Foto 2015-08-09 17 52 21 Foto 2015-08-09 17 52 30 Foto 2015-08-09 21 09 30

 

 

Kommentera

