Trolldalen

Ut i Degebergas skogar skulle vi. Förbi idrottsplatsen och ner i dalen. Trolldalen. Vad skulle vänta?  Allt jag visste, var att jag inte skulle ta mina sprillans nya vita tygskor på mig, eller den nya skira kavajen. Grejen med årliga dansen i Trolldalen är att det är härligt lantligt, guld och gröna skogar. Kylväska med alkohol och pringles och lövad dansbana.

Extra kul var det att det var Wizex som stod för underhållningen och att vi var i mina kära vänners hemtrakter. Det blev en otroligt lyckad kväll.

För det är härligt när farbror, farbrors kusin, storasyster och lillebror hänger på samma ställe. .När alla generationer träffas och har roligt tillsammans. När en tradition får leva vidare och låta Linnea och Elin kan minnas hur de som barn sprang runt och lekte i skogen bakom scenen och nu återkomma för att ta en bugg på dansbanan. Keps och väst, eller långklänning och platåskor. Alla får plats.

För mig var det alltså Trolldalen-premiär, men jag kunde ändå ta del av den speciella stämningen. Och jag kan jämföra det med de gånger jag följt med på pappas spelningar. I Kulla Rörum, eller för all del när vi var på Venestadsdansen. Logdans på landet är ganska unikt. Något att både fnysa åt och fullkomligt hänge sig åt.  Inget man vill ägna sig åt dagligen. Men jag anser det viktigt att de här tillställningarna, skapade av ideella krafter, finns kvar. Foto 2015-06-27 19 57 20 Foto 2015-06-27 19 57 40 Foto 2015-06-27 19 58 18

 

 

Kommentera

