Måndagsfrappe

Det är sällan det blir så oväntat rätt.

Jag gav mig ut på fotografsafari idag. Jag ville fotografera, men jag hade ingen fullständig tanke om vad. Jag gav mig ut lite på chans med min kamera hängandes redo runt halsen. Uppmärksamt knäppte jag av bilder där jag fick en bra känsla. Eller ingen känsla, i försök att lära mig hantera min kamera. Våga släppa auto-knappen och hitta mitt eget fokus. Byta fokus.
Jag provade. Och fann mig själv tycka det var otroligt roligt. När jag tog kontroll över kameran och kunde känna tillfredsställelsen över en bra bild. Dock, lyckades jag inte hitta några vidare bra motiv, trots min jakt genom stan. Jag ville inte tränga mig på och fota människor, utan att själv veta varför jag ville fota dem. Så jag såg det hela, istället som en ren fotolektion.

När magen kurrade, gick jag till det nyöppnade Starbucks på hamngatan. De hade happy hour på Frappuccinos. Jag ställde mig i kön i tron att jag skulle köpa en kaffe och gick därifrån med en kaloribomb.

– Ehm, de här frappuccinos.. hem, jag är lite nyfiken.. vilken är typ, godast. ?

– Gillar du choklad?

–Ehm? JA.

Expediten tyckte jag skulle ta en mocca, med dubbel shot espresso och mörk choklad. När jag sa att jag inte ville ha så mäktig dryck, sa hon att det fanns ett lättare alternativ vilket skulle det betyda att de tog bort grädden.

– Men man ska ha grädde va?

– Det ska man, svarade hon.

Och med mitt nyinköpta magasin ”Vi” för 69 väl värda kronor satte jag mig i en soffa och kunde helt och hållet njuta av spännande reportage och en utomordentligt god Frappe, som jag tack vare happy hour kunnat införskaffa till halva priset. Totalt oväntad, men desto härligare lyx denna måndag.

Ska tilläggas att jag skrivit klart en krönika och tagit en löprunda i duggregn denna förmiddag. Mest så man inte får för sig att jag bara ligger på latsidan.

Foto 2015-05-18 16 38 52

Kommentera

