Bubblar

Jag har så fina människor omkring mig att jag bubblar över. Som när glaset är för litet, eller skummet fortsätter växa utan kontroll. Vad vore jag utan er?

Ännu en fin helg är till ända.

Om någon skulle be mig rekommendera en restaurang i Stockholm, vet jag nu vilken. Sardin vid Nytorget. Ett litet mysigt krypin med franskinspirerande tapas. Smakupplevelserna överväldigade mig. Lax i tryffel-mayo. Getostfritters i hallonchutney. Unika kombinationer, spetsdukar och otroligt trevlig personal. På grund av den minimala ytan gäller det dock att vara snabb för att få bord. Vi hängde på låset, och tur var väl det. Amandas födelsedagspresent tillfredsställde oss alla.

Och det är med en märklig känsla jag konstaterar att jag har gjort mitt sista pass på Brunkebergs bageri. Detta, på grund av nya journalistiska äventyr som gör att jag inte hinner med brödjobbet. Även om jag inte förstått det än så är det faktiskt en epok som tar slut. Jag har, sedan 15 års ålder haft ett extraknäck i café-branschen. Jag har gjort otaliga kaffe och mättat oräkneliga magar. Nu. Nu ska jag ge mig ut i den karriärsvärld jag bestämt att jag vill verka i. Hur det ska gå, får vi se. Men jag lämnar in förklädet och tryggheten med den.

Efter jag checkat ut tog vi oss till Trädgården denna köldslagna lördagskväll. Och oj, så trevligt vi hade det. Jag vågar inte säga hur många timmar vi fördrev där inne. men det var som om tiden inte fanns. Som om vi dansade oss förbi den.

Fyra timmars sömn sätter däremot sina spår. Varför bara fyra? det undrar jag också. Men tydligen tyckte någon del av mig att det räckte, medan resten av mig frustrerat undrar varför?

Det var iallfall dags för fler kulinariska upplevelser. Jag fick, av min kära Thomsson, en söndagsbrunch i födelsedagspresent. Och idag var det dags att förtära den. Det är nästan fånigt hur lycklig jag blir av mat. Brunch i synnerhet. En buffé uppdukad för oss med de mest utsökta livsmedlen du kan tänka dig. Vi var i himlen. Dock, lätt oroade över hur vi skulle orka med allt. Så vi åt intelligent. Lämnade kvar halvor av sådant vi kan få tag på hemma och tog dubbelt av goda ostar och amerikanska pannkakor.

Det började med en runda med bagels, brie, lax, cream cheese, kyckling, kall potatissallad, råbiff, sill och färsk frukt. Vidare en runda till det varma köket, med revben, scrambled eggs, bacon, majskolvar och amerikanska pannkakor med grädde, sirap och blåbärssylt (!) och som om det inte vore nog fanns en efterrättsbuffé med pannacotta, chokladmousse, blåbärspaj med vaniljsås, hemmagjorda fudge, kakor och choklad. Vi hade bestämt oss för att rulla ut, och jag tror bannemej vi lyckades.

IMG_1431 IMG_1432

Foto 2015-05-16 20 01 59Foto 2015-05-16 20 02 36Foto 2015-05-16 20 02 53IMG_1482
Foto 2015-05-17 14 52 23Foto 2015-05-17 14 09 02Foto 2015-05-17 13 38 03

 

Kommentera

