Min morgon

Min väg till skolan är utomordentligt vacker. Åtminstone de dagar då ljuset faller på de vackra fasaderna och jag slipper paraply. Jag är urdålig på flora och fauna och ska inte ens försöka mig på att kasta ur mig vilken typ av träd jag går förbi. Men när vita små blommor regnar ner på mig en solig Stockholmsmorgon, och jag har min trenchcoat, mina våriga platå-gympaskor och min bruna skinnväska över axeln, proppad med en chevre-sallad och min laptop – Då känner jag att jag har något bra på gång. Den 12 minuter långa promenaden till skolan är faktiskt en favoritstund på dagen. Det är morgonljus, morgonlugn, morgonenergi och jag sätter lurarna i öronen och lyssnar antingen på någon smart pod eller något mästerverk till musik. En perfekt start på dagen.

Idag hade vi en skriv-workshop med temat sinnesbruk och jag blir lite förundrad över att vi inte fått göra mer sådant tidigare i utbildningen. Skriva med tidspress, men utan krav. Skriva fritt och fantasifullt. Få sätta fart på sitt eget språk.
Jag skulle kunna bli låst av den här typen av övning. Jag skulle kunna strejka. Men tryggheten i det där klassrummet gjorde dessa timmar väldigt befriande. Jag har aldrig diktat och plötsligt satt jag och åtminstone försökte dikta på tio minuter, och läste sedan upp mitt ”alster” för mina kamrater. För några år sedan hade det bara varit läskigt.

IMG_1405 IMG_1406

 

 

Kommentera

