Orange byxor och FODMAP

Jag har gått runt i orange byxor idag utan att riktigt veta om det är okej. De är inte orange-orange el brandgula som IFK Kristianstad. Men väl orange. De är inte diskreta. Men därmed inte odiskreta. De har några år på nacken, så att säga, och jag är högst osäker på om de har gått ur tiden helt, eller om de fortfarande är okej. Ja, nu har jag testat. Men kan inte säga att jag blivit klokare. De får ligga kvar i garderoben iallafall, högst oklart om de får se dagsljus igen denna sommar.

Såg nyss att Ola Salo signerar sitt nya album på Bengans den 23 maj. Den 23 maj är jag i Göteborg. Och jag undrar bara varför? Varför?
Ska tilläggas att han hängde på Göta källare här i Stockholm förra veckan, men jag kunde inte vara där! Så misslyckat.

Och misslyckat får vi nog kalla min FODMAP-diet. Inte misslyckat som i att jag inte genomfört den. För oh ja. Det har jag. Jag har varit så hård, så hård mot mig själv. Jag har inte druckit kaffe på 3,5 veckor. Bara det.

Men. Jag har väldigt ont i magen fortfarande. Mer ont i perioder, skulle jag vilja säga. Och smärtan och obehaget vill inte ge med sig. Jag träffade min dietist idag som sa, att nej, FODMAP, var nog inte grejen för mig trots allt. Och nej, säger jag med blandade känslor. Hur ska jag bli bra?
Nästa steg är trots allt att återinföra en matgrupp i taget, för att se om jag känner mig avsevärt sämre av något livsmedel. För att kunna utesluta detta helt. Den uppblåsta ballongmagen har ju faktiskt till stor del försvunnit, så nu lokaliserar vi om det trots allt är något som retas med min mage.

Det känns ganska hopplöst. Jag trodde verkligen att FODMAP skulle hjälpa mig. Att denna radikala förändring skulle visa på något. Så att jag kunde ta kontroll över magen. Men den har greppet än.. det har den..

Detta betyder ungefär fyra veckors arbete till. Men där jag nu testar att återinföra mango, mjölk, lök och så vidare. Men ett livsmedel i taget. Ja, detta är ett meck, det må jag säga och avslutar med ett frustrerande Aaaaaaaaaah.

Kommentera

