Allt innehåller lök

Även om jag försöker hålla låg profil vad gäller min fodmap-diet och mina magbekymmer, är det ibland  (läs ofta) oundvikligt att prata om det. Eftersom det är så påtagligt i mitt liv, särskilt nu när jag behöver tänka till inför varje grej jag stoppar i mig, så finns det där hela tiden. Och så fort någon vill bjuda mig på något som jag vanligtvis stoppar i mig, undrar de såklart varför jag inte tackar och tar emot.

På Gotland var tjejerna så otroligt fina och hjälpsamma. Det var laktosfri yoghurt till frukost, det handlades glutenfri pasta och var än vi skulle äta, var de måna om att jag skulle kunna äta där. Jag blir verkligen tacksam över det där, samtidigt som jag brottas med känslan av att jag  verkligen inte vill vara till något besvär för någon annan.

Eftersom det finns bra alternativ för gluten och laktos är det inget svårt att hålla sig borta ifrån. Iallafall inte när jag är hemma och lagar min egen mat (Jag grämer mig dock fortfarande för att jag inte kunde stoppa i mig saffranspannkakan på Gotland). Det svåraste att undvika just nu är lök – och det är inte för att jag är ett fan av lök. Nej. För att lök döljer sig i det mesta, och därför svårt att veta om man får i sig utan att veta om det. . Jag hittade inte en enda grillkorv som var lökfri (när vi skulle grilla på Gotland). Jag hittade inte en enda potatissallad, inget marinerat kött utan lök. Soltorkad tomat, hamburgerdressingar, tacokrydda innehåller lök och vitlök och är just nu big no no.

Dessvärre har magen svullnat upp en aning igen. Och dessvärre har jag väldigt ont. På måndag, om en vecka ska jag tillbaka till dietisten och får då se hur jag ska fortsätta efter det. Jag har varit duktig och undvikit kaffe i över två veckor nu…. men jag måste säga att jag saknar det.

Kommentera

