Quick…

Jag har nu läst den sista sidan i boken ”Mannen som slutade ljuga” av Dan Josefsson, som i 500 sidor övertygar om århundradets rättsskandal i Sverige. Hur Thomas Quick, starkt medicinerad erkände över tjugo mord han inte begått. Hur en psykoanalytiker vid namn Margit och hennes lärljungar ska ha återskapat bortträngda minnen hos Thomas Quick (och även andra psyke-patienter) som då ska vara helt påhittade.

När man läser boken är det obegripligt hur det kunde få gå så långt. Att erkännandena inte någon gång under utredningarnas gång, ifrågasätts av kritiskt tänkande. Hur Quick-gruppen kunde lura, manipulera och låta Quick bli dömd. Margit och hennes grupp är enligt Josefsson en stor del av förklaringen. Jag kastade mig därför över den allmänna föreläsningen med justitiekanslern Göran Lambertz, som ägde rum på JMK i onsdags, när jag som bäst var på väg över till Gotland. Jag är ledsen att jag missade den, men kunde nu ta igen den här.

http://www.ims.su.se/om-oss/nyheter/nyheter-från-enheten-för-journalistik-medier-och-kommunikation/quickfallet-ett-fall-för-medierna-1.234310

Det är så intressant, och så knepigt att det finns två så starka sidor – som båda är så orubbligt säkra på sin sak. Lambertz som står relativt ensam på sin sida menar att bevisen håller. Att Dan Josefssons bok är rent påhitt, att det inte finns något i domarna som ska säga något om att det varit bortträngda minnen, utan snarare glasklara sådana.

Jag har inte läst Lambertz bok, så jag har svårt att se hur hans argument ska väga tyngre än det researcharbete Josefsson gjort. Jag har svårt att se hur Lambertz ska kunna övertyga mig. För mig blir det snarare sorgligt hur han försöker försvara resterna av någon slags stolthet. Historien om Sture Bergwall, Thomas Quick är nästan overklig. Och otroligt sorglig.

 

 

 

Kommentera

