Magrapport

Verklighet. Men bara för ett par dagar. Sedan fyller kungen år och det blir Valborg och långhelg. Jag kan avslöja att jag då kommer befinna mig på Gotland. Se där.

Vad gäller FODMAP harvar jag på. I de flesta av stunder går det väldigt bra. I andra är det lite klurigare att få till det. Jag har fortfarande lite svårt att identifiera mig med den som behöver specialkost. Jag lever inte ett inrutat rutinliv där jag kommer hem från skolan och lagar en middag som sedan blir en matlåda att ta med till nästa dag. Ibland funkar det så. Absolut. Men väldigt ofta är mitt liv betydligt mer oförutsägbart. Jag åker tåg, jag åker på spahelg (har i och för sig bara hänt en gång), jag har intervjuer inbokade en hel dag och ingen tillgång till varken kylskåp eller micro. Jag har vänner som uppskattar mat och vi lagar tillsammans. Jag ska denna vecka till Gotland och har inte tillgång till mitt eget skafferi. Då blir det lite omständigt. På ett trist sätt. Ibland är det svårare att tacka nej än andra. Mat är ju så kul.

Däremot har jag blivit väldigt positivt överraskad över hur hjälpsamma människor är, och vilka bra alternativ det finns för allergiker. På vår Ystads-trip i helgen var det egentligen inga problem att hitta alternativ. Ofta behövde jag inte ens fråga om det, utan det stod klart och tydligt på menyn. När jag försynt undrar om det är några problem att ta bort, finns det aldrig det. Och varför skulle det? Allergiker ska aldrig känna sig ”jobbiga”. Jag är bara ovan. Jag har alltid kunnat äta allting, och är för den delen ingen allergiker utan en IBS-are som ska ta kontroll.

Och grejen är, med vissa undantag har ballongmagen försvunnit. Smärtor och obehagskänsla, ett ständigt sug.. det är tyvärr fortfarande kvar. Men jag har ju bara ätit enligt Fodmap i 1,5 vecka.

Kommentera

