Huvudvärk

Första dagen med FODMAP.

Igår, så taggad. Jag såg fram emot att sätta mig in i Fodmaplistorna och bara sätta denna elemineringsfasen rakt upp i krysset. Tävlingsinstinkten i mig var där och peppade.

Idag. En jävulusisk huvudvärk som hållit i sig sedan jag vaknade. Ett kolossalt sug efter en chokladbit. Något sött, som liksom skulle kunna lindra denna molande huvudvärk. Men nej. Inte.

Och jag gick i affären och försökte med öppet sinne hitta grejor jag får lov att äta. Hittade glutenfri musli  men där var russin i, och russin får jag visst inte äta. Men tacos? Nej. Det är lökpulver i tacokryddan…

Jag vet att man kan göra sin egen tacokrydda och likaså sin egen musli. Helt enligt FODMAP. Men idag hade jag varken tid eller ork att vara sådär händig. För tillfället blir jag mest snurrig på allt vad bovete, hirs och fiberhusk är..

Råkade redan idag ut för momentet hur man väljer mat när man äter ute. Vi var ett gäng som lyxade till det med en fredagslunch i Garnisonen idag. Jag hade matlåda med mig, men när hela gänget tyckte vi skulle prova detta superbra lunchstället kunde jag inte motstå att följa med. Där lyckades jag hitta salladsalternativ som jag tror var enligt FODMAP, man är ju inget proffs än så länge, så om det slank ner något som jag inte visste att jag inte fick äta må det vara förlåtet. Jag fick lämna kvar rödlök och mangobitar på tallriken..

Ja. Det kommer nog vara så här. Upp och ned. En startsträcka. Massa tänkande. Massa planerande. Men det blir bra. Nu måste jag sova bort denna fruktansvärda huvudvärk.

Kommentera

