Dags för Fodmap

Ikväll äts sista måltiden.

Lite så känns det. Ikväll passar på att äta sådant jag inte får äta, på minst fyra veckor. Ja, och där ingår choklad.

Imorgon börjar resan. Imorgon börjar elemineringsfasen. I fyra veckor ska jag utesluta, framför allt gluten, laktos och lök om vi förenklar det. Jag har en lista på så kallade gröna livsmedel (godkända) gula livsmedel (okej i viss mängd) röda livsmedel  (big no, no)

Fodmap står för Fermenterbara, Oligo- Di- och Monosackarider och Sockeralkoholer. Lätt som en plätt…

Kategori Undvik Välj i stället
Fruktos Äpple, päron, vattenmelon, fruktjuice, torkad frukt, honung Apelsin, kiwi, bär, honungsmelon, banan, druvor, ananas, jordgubbar
Laktos Mjölk från ko, get, får, glass, färskost Laktosfria produkter
Oligo-sackarider Baljväxter, lök, vitlök, rödbeta, vete, råg, korn och havre Tomat, morot, zucchini, paprika, ris, potatis, quinoa
Socker-alkoholer Tuggummi och halstabletter med xylitol och sorbitol, majs, blomkål, sockerärter, avokado Drycker sötade med vanligt socker eller syntetiska sötningsmedel som aspartam

Jag gick och handlade idag och fick titta i min app femtioelva gånger för att se vad som var okej och inte. Vid först anblicken känns det ungefär ”jag får ju inte äta någonting”. men ganska snart, och tack vare lite behjälpliga listor jag fått,  känns det inte så konstigt. Fokuserar man just på vad man får äta och inte på det man inte får äta, tror jag det ska gå ganska bra.
Jag är ju inte den som ger mig, eller ser problem och hinder i onödan. Så nu är det en jävlar-anamma-Elin som fixar det här.

Så idag, sista dagen innan jag börjar, gav jag mig själv en ben&jerry cinnamonbuns. Jag har varit så nyfiken på den så länge. Och visst. Visst tusan var den magnifik!

IMG_1165

Kommentera

