Att ha kontroll

Jag tog en spontan kvällspromenad, förundrad över att klockan visade något som för bara några veckor sedan innebar totalt mörker. Ljuset lockade mig ut efter en hel dags research och stolsittande. När jag gick där på gärdet kände jag så mycket. Så mycket tacksamhet, så mycket glädje, så mycket jävlar anamma. Jag ville jag bara springa över det gröna gräset under den vackra himlen i skiftande orange och lila färger med armarna sträckta mot skyn. Jag ville göra kullerbyttor och hoppsasteg och fuldansa. Just nu mår jag bra. Det är mycket som fallit på plats, och det är mycket som jag ser fram emot.

Känslan krockar lite med mitt fysiska tillstånd. Jag är fortfarande genomförkyld och stel och trött i musklerna. Så det blev varken hoppsasteg eller kullerbyttor. Men det gör liksom ingenting. Magen krampade, men jag brydde mig liksom inte. Det inre välmåendet tog över, det tog kontroll.

Och kontroll över mitt fysiska välmående ska jag ta. Jag var i morse hos en FODMAP-dietist, och vi lade upp en plan för min IBS-mage. Så alldeles snart börjar en fyra veckor lång elemineringsfas. Det kommer bli en utmaning. Det kommer bli en aning kämpigt. Men det kommer gå! Och allt, för att försöka ta kontroll över den där magen.

Jag känner mig också stolt över att ha större kontroll över den här staden. Det må vara de små sakerna som gör det. Men att jag vet hur jag ska gå till min vårdcentral, hur jag hittar bland grejorna på ICA, hur jag ha en egen kvällsrunda, hur jag nu stöter på folk jag känner till. Som att den här staden har krympt och blivit så mycket mer hanterlig. Det. Det är också en skön känsla. Att jag får ta plats här.

IMG_1081

 

 

Kommentera

