Påsksviter

Påsken gick för fort. Men vem hade trott något annat? Särskilt med tanke på att kroppen lade av på riktigt sådär lagom på påskaftonskväll. En dunderförkylnig och lite för hög temperatur på termometern gjorde att även jag fick känna mig besegrad. Men inte helt och hållet. Jag blundade, dels för att jag inte orkade något annat, och ibland för det faktum att jag borde legat kvar i soffan. Alvedon tack!

Det är ju sådär, när man slappnar av så kommer allt som inte tillåtits att kännas, över en med total kraft. Och jag slappnar verkligen av där hemma, bland nära och kära.

Jag fick titta mig, om än inte mätt, på lilla Valle och prata ikapp med Frida och Tesse. Jag gick på handbollsslutspel och gjorde grillpremiär i goda vänners lag. På kapellgatan, där allt kan hända. Jag åt påskmiddag med farmor och farfar och fick helgens hjärtligaste kaffe med Lova. Jag fick med beundran skåda Kristianstads nya galleria. Imponerande fin. Jag blev bortskämd med kärlek av mina föräldrar. Pappa bjöd på hemmagjorda smoothies varenda morgon. Alltid en ny smak. Alltid med en nyfiken blick. ”Vad tyckte du?”.

Lillebror tog med mig till lugnet. I naturen. Och lagade mig den godaste middag jag ätit. I alla fall i kategorien ute-mat. Trots att jag till en början var lite skeptisk att äta fisk med ögon, struntade jag blankt i det när han öppnade upp de grillade foliepaketen som smakade himmel. Inte bara för att vi åt under utan bar himmel, med frisk luft och naturens lugn som krydda. Eller för att det ser så mycket mer rustikt ut att skiva lök utomhus. Utan för den där mannen lagar himmelsk mat.Var, när och hur, han blev en sådan skogsmulle är mycket oklart. Men att få tid med min kloke, lillebror i vårsol och med uppgjord eld och grillad firre var kvalitet.

Jag ville ha mer. Det vill jag alltid. Även om det är en förkylningsknockad Elin som har åkt tillbaka till Stockholm, en mer energifylld sådan. Det tackar hon för.

IMG_1015 IMG_1022 IMG_1024 IMG_1027 IMG_1029 IMG_1037 IMG_1046 IMG_1051

 

 

Kommentera

