Kylskåpsrensnings-expert

Jag är en hejare på att planera mitt kylskåp. Jag är expert på att ta vara på varenda liten rödlök eller ostskalk. Nej, jag slänger faktiskt i princip ingenting.

När det väntar en hemresa, som nu till påsk, och jag inte ska vara i Stockholm på några dagar och inte kommer äta en enda måltid på Öfre Östermalm, då kommer kreativa-ta-slut-på-rester-elin fram. Det skrapas ihop spännande måltider och matlådor av vad som finns i kylskåpet. Det som inte kommer klara sig tills jag kommer tillbaka. Det finns ingen mening att köpa på sig massa crème fraîche eller salladsblad,  som ska stå och bli gammalt. Så jag börjar hitta på maträtter.

Idag låg två pannkakor kvar från i lördags. Likaså rökt skinka, färsk bladspenat, rödlök och en ostslatt. Så jag gjorde helt enkelt crepes-liknande middag, där jag stekte upp det gröna och skinkan, rullade in det i pannkakorna, på med riven ost och in i ugnen tio minuter. Perfekt.

I kylskåpet låg också ett halvt paket fetaost, ännu mer bladspenat, några skivor salami och som alltid pesto och i skafferiet pasta. Två dagars matlådor kirrade. Kikärtor, röda linser och grönsallad blev en curryliknande röra med färsk sallad, tomat, fetaost och avokado.

Frukosten är viktig för mig. Och att stå utan frukosttillbehör får helt enkelt inte hända. Nu har det skett en liten missräkning… yoghurten kommer ta slut en dag för tidigt. Aj. Havregrynsgröt smakar fortfarande papper så det känns inte som ett alternativ. Men med en halv avokado lite knäckisar och ägg blir det ju ordentligt lyxigt trots allt.

 

 

Kommentera

