Helgen med Katy Perry

Hon gjorde entré i en diamant, hon kom inridandes på en häst, hon flög med ballonger. Hon hade en uppblåsbar bajskorv och minst 6 olika peruker. Katy Perry. Vilken kvinna. vilken show.

Så kom helgen vi hade väntat på, ända sedan maj 2014, för att vara exakt. Då, då bokade vi biljetter till Katy Perry i Globen söndagen den 22 mars. Det gick en sommar, det gick en höst, sedan plötsligt, var jag på t-centralen och hämtade upp systrarna Adelsbo med sina rosa resväskor. De anlände redan i fredags kväll, och har sedan sovit i min säng hela helgen. Det har varit så lyxigt att få ha dem här. Äntligen. Och igår, anlände även min bror. Så vi sov samlade i samma vardagsrum igen, precis som när vi var yngre. Syskonen Iversen & Adelsbo.

Det finns nog inga som kan shoppa, utan att shoppa som vi kan. Tesse, Ida och jag. Oscar gjorde rätt i att dyka upp en dag senare. Vi gick i timmar och tittade och kände och tog gata upp och gata ned. Helt i vår egen takt. När vi insåg att affärerna stängde om en timme, delade vi upp oss i gallerian för att effektivisera och maximera.
På kvällen tog vi oss till Jamie’s italian och beställde in en ”bricka”. En bricka av godsaker. Salami, prosciutto, buffelmozarella osv.. fantastiskt gott. Men. Vi blev inte så fasligt mätta, så vi gick lös på ”tillbehörs-buffén” och beställde in bröd, crouquettes och funky chips. En riktig plock-mat-kväll. Helt i min smak.

Söndag var ju själva dagen. Finalen. Oscar föreslog att vi skulle testa Barrels som uppladdning, ett nytt hamburgerhak i Gamla stan, vilket var en fullträff. I mysig miljö satt vi på tunnor och tryckte i oss saftiga burgare och rejäla bringor öl.

Sen. Sen. Jag blir lite smått euforisk bara jag tänker på det. Sedan satt vi i Globen och framför oss stod världsartisten Katy Perry. KATY PERRY! Nästan overkligt. Och även om jag inte har lyssnat så aktivt på Katy Perry, denna hitmaskin,  kunde jag varenda låt. Och vilken show hon levererade. Det var som ett sagoland, som musikvideo på musikvideo, som en musikal utan röd tråd. Där fanns inga begränsningar. Vill Katy komma in på en häst, då gör hon det. Vill hon springa på ett rullband, gör hon det. Vill hon köra runt i en uppblåsbar bil. Då gör hon det.

Det var galet. Absolut galet. I de koreograferade numren stod show och överraskningsmoment i fokus. Därför var det så skönt att få höra henne briljera i den akustiska delen. Få höra henne något sårbar, något ärligare.

Jag har aldrig sett något liknande. Där varenda detalj är genomtänkt och genomarbetad och där överraskningarna aldrig ville ta slut. Helgens final var enastående.

IMG_0905 IMG_0909 IMG_0916 IMG_0920 IMG_0925 IMG_0927 IMG_0935 IMG_0940 IMG_0948 IMG_0953 IMG_0955 IMG_0957 IMG_0962 IMG_0965 IMG_0968 IMG_0972 IMG_0974 IMG_0982

Kommentera

