Vad händer med vardagsrummet?

Fint med fina ord, förståelse och att ni delar med er av egna erfarenheter angående IBS. Vi är inte ensamma.

Men nu. Journalistutbildningen tar mig till nya platser, nya utmaningar hela tiden. Den låter mig träffa massor av intressanta människor. Har just lagt sista handen på ett radioreportage om hur våra vanor och tekniska möjligheter förändrar vårt sätt att leva. Och framför allt, hur det förändrar vardagsrummet.

I tisdags var jag på IKEA och pratade med Tina Björeman precis intill Billys bokhylla. De lanserar nu heminredning med trådlös laddning. Du ska bara kunna lägga din iPhone på en avsats på golvlampan, så laddar den telefonen åt dig. Inga sladdar ska ligga i vägen, eller komma bort.

Igår var jag och träffade Anna Womack på Nordiska muséet. Denna magiska byggnad. Som ett Hogwarts. Jag fick gå in personalingången och vandra genom ett gammalt bibliotek och mindre roliga kontorsavdelningar, för att sedan stå i den stora, ståtliga salen där jag för en sekund trodde att jag var Askungen. Anna berättade vardagsrummets historia för mig, vilket var otroligt intressant. Allt från hur det varit ett finrum, som ingen fick vara i, till det sällskapsrum det blivit med tvn i centrum. Men hur blir det när tvn inte längre fungerar som en lägereld? När man kan se på tv på bussen?
Sedan fick jag kika in i en typisk folkhemslägenhet. Som det såg ut på fyrtio-talet.

IMG_0873 IMG_0874 IMG_0875 IMG_0876 IMG_0877

Jag blir nostalgisk, trots att jag inte ens var där.

Kommentera

