IBS!

JAAAA! Jag har IBS!!!

Lite så känns det, hur konstigt det än må låta.

Idag var jag hos en läkare, efter år av runtskickande, röntgen på alla möjliga sätt, och preparat. Massor av pengar har lagts på olika medikamente och massor av olika orostankar har kommit och gått. Experiment, alla med en hopplös slutsats har genomförts, mest på egna initiativ.

Även om jag varit 98 procent säker efter egna uteslutningsmetoder, på att jag har IBS, var det idag en läkare som sa det rakt i nyllet på mig. Och det var så skönt. Jag fick ett namn på allt det jag och min mage genomlider.

På många sätt är detta ett ganska värdelöst besked. För det är en så luddig åkomma som har diffusa symptom, individuella besvär, otydliga orsaker och inget konkret botemedel. Men vi är många med ibs-magar. Och nu ska jag göra så att jag mår så bra som möjligt. Att inte mitt allmäntillstånd tar stryk. Jag kommer få fortsätta lägga pengar på lite läkemedel, iallafall till en början, och sedan ses jag och min nya favoritläkare om tre veckor igen. Jag är inte lämnad ensam. Jag kommer få uppföljning. Kanske blir nästa steg en Fodmap-dietist. Kanske inte. Men jag. Jag är dels lycklig att jag inte har någon kronisk tarmsjukdom och dels lättad över att få hjälp med mina bekymmer.

Kommentera

