Radio och dokumentärfestival

Jag är mitt i en intensiv nyhetsvecka. Vi gör radio, och vi gör nyheter. Det är helsikes mycket telefonsamtal och bussresor för att fånga uttalanden på band. Det är stress och press för att få det klart i tid innan sändning. Men det är rimlig stress och det är jäkligt kul. Och det är en skön utandning och en tillfredsställelse att lyssna på JMK-nyheter vid sändninsdags och höra vad vår redaktion har åstadkommit.

Igår var jag dessutom sändare tillsammans med Joel och fick leka nyhetsuppläsare. Det var skakigt men kul.

Jag är tacksam för att ha fått en mjuk övergång från Kristianstad till Stockholm, då att Linnea har varit här när jag kommit hem från skolan. Älskade Linnea. Vi har ätit gott och tagit igen massa tid. Förut, när hon och Oscar bodde här, tillhörde det vardag att jag var på Lidingö någon gång i veckan och att de svängde av Karlaplan då och då. Det är ju minst sagt tråkigt att man inte kan ”svänga av” längre.

Idag åkte hon hem och ikväll har jag varit på dokumentärfilmsfestivalen Tempo, med tema Staden. Jag, Amanda och Joel såg filmen Bikes vs Cars.

”Fredrik Gerttens nya film Bikes vs Cars skildrar en global kris vi alla innerst inne vet att vi måste tala om: Klimatet, jordens resurser, städer där all yta är slukad av bilar, ett ständigt växande, smutsigt, bullrande trafikkaos. De mäktiga intressen som tjänat på privatbilismens framväxt investerar miljarder varje år på lobby och reklam för att skydda sina affärer. I filmen möter vi aktivister och tänkare som kämpar för bättre städer. Som vägrar sluta cykla trots att allt fler dödas i trafiken” http://www.folketsbio.se/filmer/filmer/1246

Den var bra och mycket intressant. Jag gillar att sitta i biostolen och känna att jag lär mig något. Imorgon kör vi en ny dokumentär på Victoria-biografen.

IMG_0854

Kommentera

