Bokrea 2015

En gång är ingen gång.. två gånger är… tradition.. ?

Ställde klockan på 6.30. Vaknade 05.00, men det hör inte hit. I Fältan mötte jag upp Cissi, oförskämt pigg. Bokrean hade börjat och entusiasmen var någorlunda. Vi trängdes, lätt för varma i dunjacka med  pensionärer bland bokhögarna. Stångades med kundkorgar och välte oundvikligt ner böcker. Sprang åtta varv runt bok-torget, för att vara säker på att rätt titlar fick följa med hem. Tag fyra betala för tre är ett smart knep.. Det fick mig att köpa två böcker, som jag från början inte tänkt.

Men det är härligt. Det är en fin känsla i att gå hem med en tung kasse av inbundna böcker. Känslan av att ha gjort ett klipp. Ännu bättre är att sätta sig och avnjuta en frukost efter ansträngningarna bland de röda rea-lapparna och de stångande pensionärerna, innan dagen börjar.

Läslusten är matad. Jag vill inget hellre än att bara ägna en hel dag i min soffhörna, med en kopp te och plöja litteratur.

IMG_0828 IMG_0829

 

Kommentera

