Tredje omgången melodifestival

Tredje deltävlingen sågs i en Scandic hotellsäng, några timmar efter resultatet, på en laggande iPad. Dessvärre, hade jag inte kunnat undgå att se vilka som gått vidare, vilket gjorde tittandet lite bakvänt. Ingen vidare spänning, men desto bättre lyssnande.

Jag tycker detta var den tveklöst bästa omgången, hittills. Jag hade inte gått under, hur resultatet än hade tett sig. Men visst skrällde det en aning? Jojken och Isa till final. Kristina Amparo skulle varit en av dem. Hon hade en mäktigt bra låt och framträdande.

Insomnia bjöd på lite Euforia-feber, Andreas Weises låt svängde skönt, även om jag inte fullständigt kan finna honom sympatisk. Andreas Johnsson kom sist. Ja, det var nog inte mer än rätt, även om han själv tyckte att det var den bästa låten han haft med i tävlingen. Andreas bröt trenden. Hittills har tittarna röstat vidare de typiska schlagerbidragen och de typiska schlagerartisterna som i snitt varit med fem gånger förut. Jag tänker Jessica Andersson och Magnus Carlsson. Men nu var det fullsatt på det tåget. Debutanterna fick istället skina vidare till Globen.

Bara som en parentes tyckte jag själva översättnings-versen på Jon-Henriks bidrag var ganska komisk. Vad tusan sjunger han? Det fick de hängande ”änglarna” viska åt oss, medan han jojkade på. Men vacker låt. Absolut. Filippa Bark levererade garv som vanligt. Synd att Alexander redan somnat… så jag fick fnissa själv i min ensamhet.

Kommentera

