Bromöllaspektaklet

Jag fick en lätt chock när jag gick in på kvällstidningarnas nätupplagor igår eftermiddag. Översta rubriken löd ”Senaste nytt från Bromölla”. Bromölla!?

Med hjälp av bilderna kunde jag enkelt lokalisera mig. Trapphuset såg precis ut som hemma hos mormor.

Och jodå, jag pratade med mormor igår kväll. I huset mitt emot bodde den 59-åriga kvinnan som misstänkt för att ha frihetsberövat sina vuxna barn, i tio års tid. Sedan julen 2012 har de bott i Bromölla. Fasansfullt märklig historia, som just nu har fler frågor än svar.

Men mormor. Hon har första parkett. Hon är mitt i händelsernas centrum.
När hon var här i Stockholm i somras, gick hon bokstavligen runt och letade efter ”action”. Hon hade gärna suttit en hel eftermiddag på en bänk på Sergels torg, i hopp om att något spännande skulle spelas upp framför henne. Nu. Nu har hon action från köksbordet i lilla Bromölla. Långt in på kvällen sprang flera fotografer och filmteam runt porten och rapporterade direkt, samtidigt som mormor liverapporterade till mig.

Under kvällen kunde jag följa min gamla hemby uttala sig i media och se samma bilder från de brandgula tegelhusen. Det gav ett helt annat skimmer på den gatan, än vad jag vanligtvis ser den i.

Det känns lite knäppt. Det känns lite knepigt.

Kommentera

