Krångelmage

Jag lägger just nu ner timmar på att googla recept och kostråd. Paleo, foodmap och glutenfritt.

Jag vägrar kalla det för diet. Får utslag av det ordet. Men jag inser samtidigt att jag måste göra något, för att komma till bukt med min mage som är allt annat än välmående. Det har pågått alldeles för länge och jag har liksom vant mig vid att den är ständigt svullen och ofta ömmande. Ständigt obehagskänsla och en brännande, sugande känsla.

Jag har gjort det mesta vad gäller tester och läkar-besök, utan resultat. Jag har sedan länge tappat förhoppning och tron på att det här ska bli bra. Men samtidigt, är detta inte hållbart. Så ett uns av kämparglöd har nu infunnit sig.

Det känns lite väl magstarkt (höhö) för mig att ta bort både gluten och mejeriprodukter på en gång. Särskilt när ingen högre makt, låt säga en doktor, har sagt till mig att göra det. Det bästa jag vet är frukost och jag blir bara ledsen när jag tänker på att jag bara skulle få äta kokta ägg till frukost… i princip. Så jag börjar att experimentera mig fram. Tänker ta bort gluten, till att börja med, trots att blodprovet inte visade på någon glutenintolerans. Jag har förstått att man kan vara känslig för det där ändå. Laktosintolerant är jag dock inte. Det har jag redan provat.

Jag kommer vara hård. Men samtidigt kommer jag låta livet komma emellan. Jag vill inte bli någon slav under matpiskan. Det kommer bland annat komma hotellfrukost-bilder i helgen… Men jag börjar såhär, kanske tar jag bort något, lägger till något annat. Ska försöka göra det så behagligt som möjligt. Annars får jag ta till nästa steg..

Jag är idel öra, för tips, tankar och recept!

Kommentera

