Fettisdagen

Jag avslutade tv-kursen igår. Det var nästan sorgligt. Några intensiva veckor fulla av lärdomar och övervunna hinder är över. Vi klarade det! Men jag känner mig inte färdig. Jag vill nu använda allt jag lärt mig, göra mer, bli än mer vän med tv-mediet. Bästa vän till och med.

Nu väntar radio-kursen.

Detta, samtidigt som den nästan fruktade Fettisdagen pågick. På bageriet jag jobbar har det förberetts och laddats upp inför denna dag i flera veckor. När jag, vid tre-snåret anlände för att stärka upp, kom jag knappt in genom dörren. Kön var lång ut på gatan. Det var bara att ta på förklädet och sätta tången i vetebullen, med mandelmassa och grädde och leverera. Semla, på semla, på semla, på semla, på semla. Ja, herregud. Jag gjorde bara det lilla, om man jämför med de tappra bagare, konditor och butiksbiträde som tillsammans slet under en hel dag. Och det där, blev tydligt. Lagandan, hur vi tillsammans fick det hela att flyta. Färdigvikta lådor och teamwork gjorde semmeldagen till en dans! Och Stockholmarna kunde nöjt njuta av denna skapelse… Jag vågar inte ens tänka på hur många semlor som bakades igår. Och vilket maskineri som krävs för att behaga hysterin jag fortfarande har så svårt att begripa. På fyra och en halv timme hade jag endast två kunder som bojkottade semmeldagen och valde chokladbollar istället.

IMG_0781

Kommentera

